0
    Je kunt hier je sollicitatie afmaken
    Menu
    Onboarding, waarom is het belangrijk voor je bedrijf?

    Onboarding, waarom is het belangrijk voor je bedrijf?

    HR artikelen

    Het woord onboarding betekent letterlijk ‘aan boord halen’. Het heeft alles te maken met nieuwe medewerkers zich thuis laten voelen in je bedrijf. Als je nieuwe medewerkers goed laat ‘landen’ binnen je bedrijf, zijn ze sneller productief, voelen ze zich meer betrokken en vertrekken ze minder snel. Onboarding is dus de moeite waard!

    Wat is goede onboarding?

    Onboarding begint eigenlijk met pre-boarding: de fase waarin een kandidaat zich oriënteert op een (nieuwe) baan of werkgever tot het moment dat hij of zij het contract tekent. In deze fase zijn er een aantal contactmomenten, waaronder de (online) vacature, sollicitatiemail + terugkoppeling en de sollicitatiegesprekken. De kandidaat vormt een beeld van je bedrijf en bedenkt of hij of zij daarbij past. Zorg ervoor dat je de kandidaat goed informeert, dat je een vriendelijke toon gebruikt, snel reageert en duidelijkheid schept over de sollicitatieprocedure.

    MKB-kenniscentrum

    Verschillende onderdelen

    Met een voorstelrondje op de afdeling en korte uitleg van de werkwijze ben je er niet. Onboarding is een traject dat moet zijn verankerd in alle onderdelen en medewerkers binnen je bedrijf. Het is er op gericht om medewerkers echt deel van het bedrijf te laten worden, met de bijbehorende kennis, vaardigheden en gedrag. Een proactief onboardingstraject omvat de volgende zaken:

    • Praktische zaken
      Zorg ervoor dat een nieuwe medewerker zo snel mogelijk zijn werk kan doen, denk bijvoorbeeld aan een toegangspas, persoonlijke beschermingsmiddelen of een computer met account voor de benodigde systemen en een telefoon.

    • Informeren over basisregels
      Aan welke basisregels moeten medewerkers zich houden? Zowel de wettelijke regels als het bedrijfsreglement, bijvoorbeeld op het gebied van ziekmeldingen, anti-discriminatie, veiligheid en privacy.

    • Rol binnen organisatie
      Een nieuwe medewerker wil graag snel weten wat er van hem of haar wordt verwacht. Zorg ervoor dat zijn/haar rol en persoonlijke doelen duidelijk zijn. Andersom maak je duidelijk wat hij of zij van jouw bedrijf mag verwachten.

    • Bedrijfscultuur
      Om onderdeel te worden van de bedrijfscultuur neem je een nieuwe medewerker vanaf dag 1 mee in de missie, visie en waarden van je bedrijf. Alle medewerkers spelen hierbij een rol; zij dragen de missie, visie en waarden uit in de praktijk.

    • Sociale structuur
      Met de sociale structuur worden de groepen, subgroepen en netwerken binnen een bedrijf bedoeld. Informeer nieuwe medewerkers over de sociale structuur van je bedrijf en laat ze ermee kennismaken.

    Met een proactief onboardingstraject vervul je de behoeften van je nieuwe medewerkers op fysiek en sociaal vlak. Ze voelen zich sneller erkend en gewaardeerd. Door onderdeel van het bedrijf te zijn, krijgen jouw nieuwe medewerkers meer zelfvertrouwen en functioneren ze beter. En daar profiteert je hele bedrijf van!

    Toon meer

    Feedback

    Onboarding stopt niet na de inwerkperiode. Blijf in contact met nieuwe medewerkers. Vraag om een reactie op de introductie en de daaropvolgende inwerkperiode. Plan na dertig, zestig dagen en 90 dagen tijd in om te vragen hoe het gaat. Hiermee zorg je er ook voor dat  medewerkers minder snel vertrekken!

    Tip

    Pas het principe van onboarding ook toe op werknemers die binnen de organisatie van functie of werkplek veranderen.

    Met elkaar in gesprek

    Als grootste uitzendbureau voor het MKB houden we je graag op de hoogte van thema's en nieuws die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Eens samen sparren over een onderwerp? Een afspraak is snel gemaakt!

    Neem contact op

    Er is altijd een Luba vestiging bij jou in de buurt

    Heb je een vraag over de inzet van (tijdelijk) personeel, neem dan direct contact met ons op.

    Ga naar de vestigingen

    Gerelateerde artikelen

    Naar het MKB-kenniscentrum